US public diplomacy through the prism of Andy Warhol’s Pop Art - Sciences Po Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2019

US public diplomacy through the prism of Andy Warhol’s Pop Art

La diplomatie publique des États-Unis au prisme du pop art américain : cas d’Andy Warhol

Résumé

The current thesis studies the interplay between U.S. public diplomacy and Andy Warhol’s Pop Art. It argues that U.S. public diplomacy is embedded into three forms (the ‘hierarchical’, ‘hybrid’, and ‘horizontal’ ones) and that each form of U.S. public diplomacy follows its own, individual ‘principles’ of the international promotion of Warhol’s work. When U.S. public diplomacy takes the ‘hierarchical’ form, Andy Warhol’s Pop Art gets promoted internationally through the U.S. national participation in World’s Fairs and the Venice Biennale, and USIA’s travelling shows. When U.S. public diplomacy takes the ‘hybrid’ form, Andy Warhol’s Pop Art gets promoted internationally through MoMA’s international program of circulating exhibitions and the Art in Embassies Program. When U.S. public diplomacy takes the ‘horizontal’ form, Andy Warhol’s Pop Art gets promoted internationally through the gallery shows and museum exhibitions organized by U.S. and European art dealers and art curators who work independently from the U.S. government.
Notre thèse étudie l’interaction entre la diplomatie publique américaine et le Pop Art d’Andy Warhol. Elle révèle que la diplomatie publique américaine peut prendre trois formes (les formes « hiérarchique », « hybride » et « horizontale ») et que chaque forme de la diplomatie publique américaine suit ses propres principes de la promotion internationale de l’œuvre d’Andy Warhol. Lorsque la diplomatie américaine prend la forme « hiérarchique », le Pop Art d’Andy Warhol est promu au niveau international par le biais de la participation nationale des États-Unis aux expositions universelles et à la Biennale de Venise ainsi que des expositions itinérantes de l’Agence d'information des États-Unis. Lorsque la diplomatie américaine prend la forme « hybride », le Pop Art d’Andy Warhol est promu au niveau international par le biais du programme international du Musée de l’art moderne de New York et du programme « Art aux Ambassades ». Lorsque la diplomatie publique américaine prend la forme « horizontale », le Pop Art d’Andy Warhol est promu au niveau international par le biais des expositions organisées par des marchands d’art et des conservateurs d’art américains et européens qui travaillent indépendamment du gouvernement des États-Unis.
Fichier non déposé

Dates et versions

tel-03659588 , version 1 (05-05-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03659588 , version 1

Citer

Elena Sidorova. US public diplomacy through the prism of Andy Warhol’s Pop Art. Political science. Institut d'études politiques de Paris - Sciences Po, 2019. English. ⟨NNT : 2019IEPP0043⟩. ⟨tel-03659588⟩
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