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The Omnivore and the 'Class Defector'. Musical Taste and Social Mobility in Contemporary France

Abstract

A large part of current research in cultural sociology highlights the so-called 'omnivorous' paradigm. According to this now well-established paradigm, social differentiation of cultural tastes and practices could no longer be addressed in terms of mass vs. elite culture but rather in terms of eclecticism and openness to diversity. Based on French data on musical tastes, this paper first argues that, provided the use of an adequate categorization of genres, the highbrow/lowbrow divide remains highly pertinent in contemporary France. The additional contribution of the paper relates to the way social mobility affects the formation of people tastes. Making use of a class of statistical models specifically designed for the analysis of mobility effects - the so-called diagonal mobility models -, the paper shows that mobile people's taste results from an unbalanced mixing influence of their class of origin and of their class of destination, where the latter tends to prevail, though. In addition, the analysis set out in the paper does not support the common assumption of a positive correlation between mobility and taste eclecticism. Socially mobiles and especially upwardly mobiles are more likely to display highbrow rather than eclectic musical tastes. Finally, the stronger attraction exerted by the highbrow pattern on the upwardly mobiles' taste illustrates the symbolic power that the traditional notion of cultural legitimacy still exerts on people beliefs and practices.
Une grande partie de la recherche en sociologie de la culture s'inscrit aujourd'hui dans le cadre du paradigme de " l'omnivorité ". Selon ce paradigme désormais bien établi, les différences sociales observées en matière de goûts et de pratiques culturelles s'interpréteraient aujourd'hui davantage en termes d'éclectisme et d'ouverture à la diversité qu'en termes d'opposition entre culture savante et culture populaire. En mobilisant des données françaises relatives aux goûts musicaux, il apparaît en fait que, sous réserves d'une catégorisation adéquate des différents genres musicaux, le clivage savant/populaire demeure pertinent dans ce domaine. On s'intéresse ensuite aux effets de la mobilité sociale sur la formation des goûts. En utilisant un type de modèles statistiques particulièrement adaptés à l'étude des effets de mobilité - les modèles dits " à référence diagonale " - on montre que les goûts des personnes en situation de mobilité procèdent de l'influence combinée de leur classe sociale d'origine et de leur classe de destination, mais que la seconde influence tend malgré tout à prévaloir. En outre, l'analyse ne confirme pas l'hypothèse couramment évoquée d'une corrélation positive de la mobilité et de l'éclectisme des goûts. Les personnes en situation de mobilité, et plus particulièrement de mobilité ascendante, tendent à manifester des goûts plus " savants " qu'éclectiques. De ce point de vue, l'attraction exercée par les répertoires savants sur les personnes en situation de mobilité illustre le pouvoir symbolique que la norme de légitimité culturelle continue d'exercer sur les croyances et sur les pratiques.
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Dates and versions

halshs-00840790 , version 1 (03-07-2013)
halshs-00840790 , version 2 (12-07-2013)

Identifiers

  • HAL Id : halshs-00840790 , version 2

Cite

Philippe Coulangeon. The Omnivore and the 'Class Defector'. Musical Taste and Social Mobility in Contemporary France. 2013. ⟨halshs-00840790v2⟩
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