L'Eglise catholique et la « société civile » à Cuba - Sciences Po Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Les Études du CERI Année : 2005

L'Eglise catholique et la « société civile » à Cuba

Résumé

The Catholic Church and « civil society » in Cuba -- Alongside the socialist society that Cuba is in the process of constructing, an unofficial “civil society” is actually taking shape, made up for the most part of dissident movements. The Cuban Catholic Church, the only non-Castrist institution in existence, is playing a crucial role in maintaining a certain balance between the two; the Church’s dual nature – universal in scope but locally implanted – has fostered a unique conception of its relation to Cuban society, all the more so as its ambition is above all to win back a position of influence and reaffirm its central status. This ambition is furthered by two means, both of which are basically handled by secular representatives, in particular by groups associated with Dagoberto Valdès. On one hand there is a pragmatic approach based on social work and the activities of training centers; on the other an effort to rethink the role of the Church in relation to society and envisage the possibility of a new form of citizenship founded on Catholic values. The charitable initiatives are acceptable to the regime; but the same does not hold as far as the resolve to become active social participants is concerned, a move seen as a form of defense of conservative, backward-looking options. In addition relations between the Church and dissident movements are strained. This ambiguous situation might well render the role of Catholics in the post-Castrist transition more uncertain, even though the Church’s expertise will be required for national reconciliation to take place.
Tandis que Cuba continue l’édification de sa société socialiste, une « société civile de fait », essentiellement composée des mouvements de la dissidence, se met en place. L’Eglise catholique cubaine, seule institution non castriste, joue un rôle important dans cet équilibre, et sa nature à la fois universelle et particulière lui permet de concevoir de manière singulière sa relation à la société cubaine, d’autant que son but est avant tout de retrouver son influence et à d’affirmer sa centralité. Cette ambition s’appuie sur deux instruments, l’un et l’autre essentiellement gérés par le monde laïc et en particulier par les équipes qui entourent Dagoberto Valdés. Il s’agit d’une approche pratique fondée sur le travail social et sur l’activité des centres de formation d’une part, d’un effort réflexif visant à penser le rôle de l’Eglise dans la société et à affirmer la possibilité d’une nouvelle citoyenneté proche des valeurs catholiques d’autre part. Si l’action caritative des catholiques est acceptée par le régime, il n’en va pas de même de leur volonté participative assimilée à la défense d’options conservatrices et passéistes. La relation de l’Eglise et de la dissidence demeure par ailleurs difficile. Cette position ambiguë pourrait fragiliser l’approche de la transition post-castriste par le monde catholique, alors même que son expertise sera nécessaire à la réconciliation nationale.
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Citer

Philippe Létrillard. L'Eglise catholique et la « société civile » à Cuba. Les Études du CERI, 2005, 113, pp.41. ⟨hal-03579439⟩
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