La démocratie à l’école
Abstract
Starting from the questions raised by the designation of a class representative, the article wishes to
study the role of the school in the learning of behavioral patterns liable to influence later political
attitudes and behaviors ; the results show the importance and the limits of the school model. Judging
from the results (who is elected !), hearing the discourse (why that particular one ?) school achievement
seems to impose itself as determinant. The comparison between the social characteristics of the elected
candidates with those of their electorate shows that they are only a facade which screens the intricate
mechanisms of attraction and ideological and social exclusion.
L'article entend, à partir de questions sur la désignation d'un chef de classe éventuel, étudier la place de l'école dans l'apprentissage des modèles de conduites pouvant ultérieurement influencer attitudes et comportements politiques ; l'ensemble des résultats montre l'importance et les limites du modèle scolaire. A ne juger que sur les résultats (qui est élu ?), à n'écouter que le discours (pourquoi cet élu-là ?) le critère de la réussite scolaire semble s'imposer. La confrontation des caractéristiques sociales des élus et de leurs électeurs montre que ce n'est souvent qu'une façade qui masque des mécanismes complexes d'affinités et d'exclusions idéologiques sociales.
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