From the Baccalauréat to Higher Education in France : Shifting Inequalities - Sciences Po Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Population: An English Selection Année : 2008

From the Baccalauréat to Higher Education in France : Shifting Inequalities

Résumé

INSEE’s most recent survey in 2003 makes it possible to evaluate changes in higher education in two birth cohort groups at either end of the period of rapid expansion in access to the baccalauréat (upper secondary exit examination) from 1985 to 1995. We examine how this opening up affected social inequalities in access to and success in higher education. The undeniable democratization of the baccalauréat has been followed by a more limited democratization in access to higher education. The first wave concentrated new working-class students in vocational baccalauréats; but owing to the strong links between secondary and higher education in France, these students’ options in higher education have been restricted as a consequence. In particular, access to the selective elite grandes écoles has seen no democratization among holders of the baccalauréat, whereas shorter vocational courses and non-selective university courses have opened up. This limits the effect on social mobility of democratization of education at this level, because career opportunities increasingly depend not so much on the level of qualification but on the subjects chosen.
La última encuesta FQP realizada por el Insee en 2003 permite evaluar las transformaciones que han tenido lugar a nivel de la enseñanza superior en dos grupos de cohortes que enmarcan el período de expansión muy fuerte del acceso al bachillerato (baccalauréat) entre 1985 y 1995. La pregunta que se plantea es la de saber cómo esta apertura ha influido en las desigualdades sociales de acceso y de éxito en la enseñanza superior. La innegable democratización del bachillerato se traduce en una democratización más limitada del acceso a los estudios superiores. En efecto, la primera ola de democratización se reflejó en una concentración incrementada de los nuevos bachilleres de medio popular en los bachilleratos profesionales ; teniendo en cuenta la fuerza de las articulaciones entre enseñanza secundaria y superior en Francia, este fenómeno ha inducido una limitación de las posibilidades de orientación en la enseñanza superior. En particular, el acceso a las carreras más selectas no ha experimentado democratización alguna entre los bachilleres, mientras que las carreras profesionales cortas y la carreras universitarias se abrían. Ello limita el alcance de la democratización de la enseñanza a este nivel en términos de movilidad social, puesto que cada vez más, las salidas y oportunidades no dependen del nivel de diploma sino del tipo de itinerario seguida.
La dernière enquête FQP réalisée par l’Insee en 2003 permet d’évaluer les transformations intervenues au niveau de l’enseignement supérieur dans deux groupes de cohortes encadrant la période d’expansion très forte de l’accès au baccalauréat entre 1985 et 1995. Comment cette ouverture a-t-elle affecté les inégalités sociales d’accès et de réussite dans l’enseignement supérieur ? L’indéniable démocratisation du baccalauréat se traduit par une démocratisation plus limitée de l’accès au supérieur. En effet, la première vague de démocratisation s’est traduite par une concentration accrue des nouveaux bacheliers de milieu populaire dans les baccalauréats professionnels ; compte tenu de la force des articulations entre enseignement secondaire et supérieur en France, ce phénomène a induit une limitation des possibilités d’orientation dans l’enseignement supérieur. En particulier, l’accès aux filières d’élite n’a connu aucune démocratisation parmi les bacheliers, alors que les filières professionnelles courtes et les filières universitaires s’ouvraient. Ceci limite la portée de la démocratisation de l’enseignement à ce niveau en termes de mobilité sociale, puisque de plus en plus, les débouchés ne dépendent pas du niveau de diplôme, mais du type de filière suivie.

Domaines

Sociologie
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03415879 , version 1 (05-11-2021)

Identifiants

Citer

Marie Duru-Bellat, Annick Kieffer. From the Baccalauréat to Higher Education in France : Shifting Inequalities. Population: An English Selection, 2008, 63 (1), pp.119 - 154. ⟨hal-03415879⟩
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