Art Education as Social Experience: Victor D’Amico and the Origins of MoMA’s Progressive Educational Project - Sciences Po Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Transatlantica. Revue d'études américaines/American Studies Journal Année : 2020

Art Education as Social Experience: Victor D’Amico and the Origins of MoMA’s Progressive Educational Project

Résumé

The paper addresses the issue of education in art museums. It examines the first attempt to establish an art education project at the Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Firstly, the paper explains why MoMA based its original art education program on the fundamental ideas of John Dewey’s theories of progressive education. Secondly, it analyzes the grassroots of five progressive art education initiatives launched by MoMA’s founding Director of the Department of Education Victor D’Amico in 1937-1969. The paper concludes that D’Amico’s experiential philosophy of art education, although no longer practiced at MoMA, advanced the value of art education as social experience in art pedagogy both in the United States and abroad.
Cet article traite de l’éducation dans les musées d’art. Il revient sur la première tentative de création d’un projet d’éducation artistique au Musée d’art moderne (MoMA) de New York. L’article explique en premier lieu pourquoi le MoMA s’est appuyé, pour son premier programme d’éducation artistique, sur les théories de John Dewey en matière d’éducation nouvelle. Il se consacre ensuite à cinq programmes d’éducation artistique progressiste lancés entre 1937 et 1969 à l’initiative de Victor D’Amico, directeur du département de l’Éducation. L’article en conclut que le projet éducatif expérimental de D’Amico, bien qu’il ne soit plus aujourd’hui pratiqué au MoMA, aura mis en avant la valeur de l’éducation artistique en tant qu’expérience sociale dans la pédagogie artistique contemporaine aux États-Unis et à l’étranger.

Dates et versions

hal-03393788 , version 1 (22-10-2021)

Identifiants

Citer

Elena Sidorova. Art Education as Social Experience: Victor D’Amico and the Origins of MoMA’s Progressive Educational Project. Transatlantica. Revue d'études américaines/American Studies Journal, 2020, 2, pp.en ligne. ⟨10.4000/transatlantica.15047⟩. ⟨hal-03393788⟩
44 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More