Qu'est-ce qu'un bon lycée ? Questions de mesure - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles LIEPP Policy Brief Year : 2021

Qu'est-ce qu'un bon lycée ? Questions de mesure

(1, 2)
1
2

Abstract

Measuring how a school is effective in improving students' learning is a difficult task. For example, the success rates at an exam tell us little about a school's ability to support all of its students, to assist them in identifying their educational and career aspirations and to give them the means to achieve them. A school success rate is mostly explained by the initial level of students: high success rates of a school may reflect its selectivity in enrollment more than its ability to make students improve their performance. In addition, an average success rate indicator provides only partial information about the effect on the learning improvement of every student of a school. A study based on the results of the French 2015 baccalaureate shows that, taking into account the social and academic composition of schools, some highschools tend to increase the gaps in academic level between the students they enroll, while others manage to reduce the gaps in performance between students without downgrading the average level.
Mesurer la capacité d’un établissement scolaire à faire progresser les élèves qu’il scolarise est un exercice compliqué. Les taux de réussite au baccalauréat n’informent que peu sur, par exemple, la capacité d’un lycée à accompagner l’ensemble de leurs élèves, à leur permettre de construire un projet d’orientation et à leur donner les moyens d’y parvenir. Surtout, les résultats d’un lycée sont en très grande partie liés au niveau initial des élèves : des taux de réussite élevés peuvent traduire le degré de sélectivité du recrutement plus que la qualité du suivi des élèves. Enfin, des indicateurs sur les taux de réussite moyen d’un établissement ne renseignent qu’imparfaitement sur la réussite de l’ensemble de ses élèves. Une étude menée à partir des résultats au baccalauréat 201 5 montre ainsi que, en tenant compte de la composition sociale et scolaire des établissements, certains lycées tendent à amplifier les écarts de niveau scolaire entre les élèves qu’ils scolarisent, tandis que d'autres parviennent à réduire les écarts de réussite, sans sacrifier le niveau moyen.
Fichier principal
Vignette du fichier
LIEPP-PB-54-Givord.pdf (1.52 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Publication funded by an institution

Dates and versions

hal-03375118 , version 1 (14-10-2021)

Licence

Attribution - ShareAlike - CC BY 4.0

Identifiers

Cite

Pauline Givord. Qu'est-ce qu'un bon lycée ? Questions de mesure. LIEPP Policy Brief, 2021, 54, ⟨10.25647/liepp.pb.54⟩. ⟨hal-03375118⟩
573 View
303 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More