A. Sarah, International Dissemination of Printed Music during the Second Half of the Eighteenth Century, pp.21-42, 1994.

B. Grit, Wandern gegen den Strom. West-Ost-Migration in Deutschland seit 1990, Thèse de géographie, 2011.

H. Bödeker, . Erich, P. Veit, and M. Werner, Le concert et son public. Mutations de la vie musicale en Europe, 2002.

H. Bödeker, . Erich, P. Veit, and M. Werner, Espaces et lieux de concert en Europe, 1700-1920. Architecture, musique, société, 2008.

H. Bödeker, . Erich, P. Veit, and M. Werner, Organisateurs et formes d'organisation du concert en Europe, pp.1700-1920, 2008.

C. Christophe, La dérégulation culturelle, 2015.

G. Marie and P. Frédérique, Vingt ans d'évolution de l'emploi dans les professions culturelles, vol.6, pp.1-8, 1991.

H. Frank, « Trends in East-West German Migration from, Demographic Research, vol.11, pp.173-194, 1989.

J. Laurent and R. Olivier, La culture et ses intermédiaires, le numérique et les industries créatives, 2014.

K. Jeffrey, Chopin and the Marketplace: Aspects of the International Music Publishing Industry, Notes, vol.39, pp.535-569, 1983.

K. Nadia, U. Meinhof, and . Hanna, Music and Migration: A Transnational Approach, vol.3, pp.3-20, 2011.

K. Kira, Out on the Scene: Queer Migrant Clubbing and Urban Diversity, 2014.

G. Stahl, Poor But Sexy: Reflections on Berlin Scenes, pp.27-41

L. Stephan, Inclusion and Segregation in Berlin, the "Social City" », dans Diefendorf Jeffry, 2014.

U. K. Basingstoke and P. Macmillan, , pp.55-71

W. Lizé, . Naudier, . Delphine, and S. Sofio, Les stratèges de la notoriété. Intermédiaires et consécrations dans les univers artistiques, 2014.

N. Keith, The Work of Cultural Intermediaries and the Enduring Distance between Production and Consumption », Cultural Studies, vol.4, pp.501-515, 2002.

P. Myrtille, We try to have the best': How nationality, race and gender structure artists' circulations in the Paris jazz scene, Jazz Research Journal, vol.10, pp.126-152, 2016.

P. Myrtille, Quand territoires musicaux, urbains et professionnels évoluent de concert, 2017.

P. Michel and P. Monique, , 2014.

P. Edmond, « La ségrégation ethno-raciale a-t-elle augmenté dans la métropole parisienne ? », Revue française de sociologie, vol.50, pp.489-519, 2009.

R. Schpun-mônica, « Carmen Miranda, uma "star" migrante », Revista de Antropologia, pp.451-471, 2008.

, Le théâtre en transition. De la RDA aux nouveaux Länder, Paris, Editions de la Maison des sciences de l'homme, 2006.

W. William, The Great Transformation of Musical Taste: Concert Programming from Haydn to Brahms, 2008.