É. Balazs, La bureaucratie céleste. Recherches sur l'économie et la société de la Chine traditionnelle, 1968.

R. ;. Balme and L. Yang, Rule of Law as a Condition or as a Substitute for Democracy ?, The Citizen and the Chinese State, pp.79-102, 2011.

S. Balme, Entre soi. L'élite du pouvoir dans la Chine contemporaine, Chinese Civil Service Reform: the 13 th Party Congress Proposal, vol.120, pp.739-70, 1989.

J. Burns, Governance and Civil Service Reform, pp.37-57, 2004.

J. ;. Burns and X. Wang, Civil Service Reform in China : Impacts on Civil Servants' Behaviour, vol.201, pp.58-78, 2010.

H. S. Chan and E. Li-suizhou, « Civil Service Law in the People's Republic of China : A Return to Cadre Personnel Management, Public Administration Review, vol.67, issue.3, p.42, 2007.

B. K. Chou, « Does "Good Governance" Matter ? Civil Service Reform in China, International Journal of Public Administration, vol.31, pp.54-75, 2008.

C. M. Clarke, « Changing the Context for Policy Implementation : Organizational and Personel Reform in Post-Mao China, Policy Implementation in Post-Mao China, pp.25-47, 1987.

J. Domenach,

P. Richer, La Chine, 1949.

J. Fairbank and . King, La grande révolution chinoise, 1800.

. Gernet, Actes de la Recherche en sciences sociales, vol.118, pp.19-27, 1997.

J. Gernet, « Organisation, principes et pratiques de l'administration chinoise (XI-XIX Revue française d'administration publique n° 150, pp.305-325, 1987.

H. Harding, Organizing China. The Problem of Bureaucracy, pp.1949-1976, 1981.

P. Keller, The Citizen and the Chinese State, 2011.

P. A. Kuhn, Les origines de l'État chinois moderne, 1999.

D. Lampton, Policy Implementation in Post-Mao China, 1987.

P. Landry, Decentralized Authoritarianism in China : the Communist Party's Control of Local Elites in the Post-Mao Era, 2008.

K. ;. Lieberthal and M. Oksenberg, Policy-Making in China. Leaders, Structures and Processes, 1988.

X. Lu, Cadres and Corruption. The organizational involution of the Chinese Communist Party, 2000.

M. Manion, « The Cadre Management System, post-Mao : the appointment, promotion, transfer and removal of Party and State leaders, The China Quarterly, vol.102, pp.203-236, 1985.

M. Manion, Corruption by Design. Building Clean government in Mainland China and Hong Kong, 2004.

, Challenges for China's Public Spending : Toward Greater Effectiveness and Equity, OECD, 2005.

M. Pei, « Fighting Corruption. A Difficult Challenge for Chinese Leaders, Prospects for Democracy, pp.229-250, 2008.

L. W. Pye, « L'administration au sommet de l'État dans un étrange système politique, Revue française d'administration publique, vol.83, pp.511-520, 1997.

T. T. Su, R. M. Walker, and L. Et-xue, « Reform and transition in public administration theory and practice in Greater China, Public Administration, vol.91, issue.2, pp.253-260, 2013.

X. P. Wang, China's Civil Service Reform, 2012.

P. Will, Les origines de l'État chinois moderne, Paris, Éditions de l'École des hautes études en sciences sociales, Entre présent et passé », introduction à Kuhn, pp.11-72, 1999.

P. Will, Édition anglophone révisée : Bureaucracy and Famine in Eighteenth Century China, EHESS et Mouton, 1980.

L. ;. Xue and K. Zhong, « Réforme nationale et intégration mondiale : la réforme de l'administration publique en Chine ces trente dernières années, Revue internationale des sciences administratives, vol.2, pp.301-322, 2012.

G. Zhu, Le régime juridique des droits et des obligations des fonctionnaires de l'État chinois, vol.47, pp.99-128, 1995.