S. J. Ball, The micro-politics of the school, 1987.

S. J. Ball, Education reform. A critical and post-structural approach, 1994.

P. Bourdieu, La distinction Critique sociale du jugement (Paris, Éditions de Minuit) Translated into English 1986 as Distinction: a social critique of the judgement of taste, 1979.

P. Bourdieu, Homo academicus (Paris, Éditions de Minuit) Translated into English 1988 as Homo academicus, 1984.

P. Bourdieu, La noblesse d'etat. Grandes écoles et esprit de corps (Paris, Éditions de Minuit) Translated into English 1997 as State nobility: elite schools in the field of power, 1989.

P. Bourdieu, La misère du monde (Paris, Éditions du Seuil) Translated into English 1999 as Weight of the world: social suffering in contemporary society, 1993.

P. Bourdieu and F. Gros, Principes pour une réflexion sur les contenus d'enseignement, 1989.

P. Bourdieu and J. C. Passeron, Les héritiers. Les étudiants et la culture Translated into English 1979 as The inheritors: French students and their relation to culture, 1964.

P. Bourdieu and J. C. Passeron, La reproduction. Eléments pour une théorie du système d'enseignement (Paris, Éditions de Minuit) Translated into English, Reproduction, 1970.

R. Castel, Pierre Bourdieu et la dureté du monde, 2003.

R. Castel, Entre la contrainte sociale et le volontarisme politique, 1930.

F. Collège-de, Propositions pour l'enseignement de l'avenir, 1985.

E. Durkheim, Les Formes élémentaires de la vie religieuse, 1912.
DOI : 10.1522/cla.due.for2

A. Hirschman, The rhetoric of reaction: perversity, futility, jeopardy, 1991.

D. Lapeyronnie, L'academisme radical ou le monologue sociologique Avec qui parlent les sociologues?, Revue Fran??aise de Sociologie, vol.45, issue.4, pp.621-651, 2004.
DOI : 10.2307/3323061

A. Léger, Débat autour d'un rapport, Revue Française de Pédagogie, pp.87-98, 1986.

D. Martucelli, Sociologie et posture critique A quoi sert la sociologie?, 2002.

P. Masson, La fabrication des Héritiers, Revue Française de Sociologie, pp.477-507, 2001.

F. Matonti, Intellectuels " responsables " et intellectuels " libres, 2004.

G. Mauger, Résistances à la sociologie de Pierre Bourdieu, 2004.

J. C. Passeron, Mort d???un ami, disparition d???un penseur, Revue europ??enne des sciences sociales, issue.XLI-125, 2003.
DOI : 10.4000/ress.560

J. C. Passeron, Le sociologue en politique et vice versa: enquêtes sociologiques et réformes pédagogiques dans les années (Eds) La liberté par la connaissance, 1930.

A. Prost, Une sociologie stérile: la reproduction, Esprit, pp.851-861, 1970.

G. Snyders, Ecole, classe et lutte des classes, 1976.

D. L. Swartz, From critical sociology to public intellectual: Pierre??Bourdieu and politics, Theory and Society, vol.32, issue.5/6, pp.791-823, 2003.
DOI : 10.1023/B:RYSO.0000004956.34253.fb

A. Van-zanten, Les sciences sociales et l'école, 2000.

A. Van-zanten, L'école de la périphérie. Scolarité et ségrégation en banlieue, 2001.

A. Van-zanten, La mobilisation strat??gique et politique des savoirs sur le social??: le cas des parents d'??l??ves des classes moyennes, Education et soci??t??s, vol.9, issue.1, pp.39-52, 2003.
DOI : 10.3917/es.009.0039

G. Vincent, L'ecole primaire française, 1980.

L. Wacquant, Preface, 1997.

M. F. Young, Knowledge and Control: New Directions for the Sociology of Education, British Journal of Educational Studies, vol.20, issue.2, 1971.
DOI : 10.2307/3120251