A. Ilke, &. Jacobs, and D. , Divided on Immigration, Two Models for Integration. The Multilevel Governance of Immigration and Integration in Belgium The Politics of Immigration in Multi-Level States, Governance and Political Parties, pp.65-85, 2014.

A. Integratie and E. Inburgering, Jaarverslag 2015. Brussel. Vlaamse overheid, 2016.

A. Alen, Le fédéralisme. Approches politique, économique et juridique, 1994.

A. , A. Eggerickx, M. Thierry, . Elisabeth, . Schoonvaere et al., Etat des lieux de la situation des primo-arrivants en Région de Bruxelles-Capitale, 2012.

B. , R. &. Joppke, and C. , How liberal are citizenship tests? Florence: EUI. Working Paper, 2010.

C. Behrendt and F. Bouhon, Introduction à la théorie générale de l'Etat, 2009.

B. Vzw-?-inburgering and . Brussel, Rapport annuel 2013, Brussels. Bon, vol.27, 2014.

R. Brubaker, Citizenship and Nationhood in France and Germany, 1992.

R. Brubaker, The return of assimilation? Changing perspectives on immigration and its sequels in France, Germany, and the United States, Ethnic and Racial Studies, vol.24, issue.4, pp.531-548, 2001.
DOI : 10.1080/01419870120049770

C. , S. , G. Elspeth, &. Groenendijk, and K. , Illiberal Liberal States: Immigration, Citizenship and Integration in the EU, Hampshire, 2009.

C. , J. &. Van-de-putte, and M. , De bevoegdheidsverdeling inzake vreemdelingen en allochtonen, Burgerschap, inburgering, migratie. Gent: Larcier, pp.27-46, 2007.

D. Jonghe, &. Delphine, and M. Doutrepont, Obtention de la nationalit?? et volont?? d'int??gration, Courrier hebdomadaire du CRISP. 2012, pp.2152-2153, 2012.
DOI : 10.3917/cris.2152.0005

D. , X. &. El-berhoumi, D. Mathias, . Broux, L. Pierre-olivier et al., Le découpage des compétences régionales et communautaires à Bruxelles ou la tentation de la transgression, bilan après 25 ans d'application Brussels: Larcier, pp.67-98, 1989.

H. Dumont, Het statuut van Brussel : de perken van de onvermijdelijke complexiteit België, quo vadis ? Waarheen na de zesde staatshervorming ? Antwerpen-Cambridge: Intersentia, pp.157-173, 2012.

H. Dumont, Un impossible dialogue ? Deux communautés dans la tourmente, Singulière Belgique. Paris: Fayard, pp.29-45

H. Dumont and S. Van-drooghenbroeck, L'interdiction des sous-nationalités à Bruxelles, pp.201-227, 2011.

G. , S. &. Delgrange, and P. , Heurs et malheurs des parcours d'accueil et d'intégration des étrangers en Belgique, pp.511-528, 2015.

G. , S. &. Wright, and M. , Does Mandatory Integration Matter? Effects of Civic Requirements on Immigrant Socioeconomic and Political Outcomes, In: Journal of Ethnic and Migration Studies, vol.41, pp.12-1885, 2015.

S. Goodman, Integration Requirements for Integration's Sake? Identifying, Categorising and Comparing Civic Integration Policies, Journal of Ethnic and Migration Studies, vol.36, issue.5, pp.753-772, 2010.
DOI : 10.1080/00344890601176992

S. Goodman, Measurement and Interpretation Issues in Civic Integration Studies: A Rejoinder, Journal of Ethnic and Migration Studies, vol.58, issue.1, pp.173-186, 2012.
DOI : 10.1163/ej.9789004175068.i-332

S. Goodman, Immigration and Membership Politics in Western Europe, 2014.
DOI : 10.1017/CBO9781107477865

H. , T. &. Vink, and M. , Full membership or equal rights? The link between naturalisation and integration policies for immigrants in 29 European States, Comparative Migration Studies, pp.40878-40893, 2015.

J. , D. &. Rea, and A. , The End of National Models? Integration Courses and Citizenship Trajectories in Europe, In: International Journal on Multicultural Societies, vol.9, issue.2, pp.264-283, 2007.

M. , I. &. Van-oers, and . Ricky, How Can We Categorise and Interpret Civic Integration Policies ? In: Journal of Ethnic and Migration Studies, pp.163-171, 2012.

J. Michielsen, . Van-de-pol, D. Sanne, . Cuyper, &. Peter et al., 10 jaar Vlaams inburgeringsbeleid: inburgering in een diversifiërende context, Klokslag twaalf. Tijd voor een ander migratie-en integratiebeleid. Brussels: Itinera Institute, pp.69-93, 2014.

P. Mouritsen, Political Responses to Cultural Conflict: Reflections on the Ambiguities of the Civic Turn, Constituting Communities. Political Solutions to Cultural Conflict, pp.1-30, 2008.
DOI : 10.1057/9780230582088_1

A. Integratie-en and . Inburgeringsdecreet, Na voltooiing van zijn inburgeringstraject heeft de inburgeraar recht op deelname aan een vervolgaanbod dat aansluit op zijn inburgeringstraject en op zijn levensloopbaan. Het vervolgaanbod beoogt een volwaardige participatie van de inburgeraar in de samenleving, 562 du Collège de la Commission communautaire française du 24 avril 2014 portant exécution du décret de la Commission communautaire française du 5 juillet 2013 relatif au parcours d'accueil pour primo-arrivants en Région de Bruxelles- Capitale, 2014.

P. Francophone-bruxellois, Opérateurs de formation linguistique ? parcours d'accueil pour primo-arrivants (appel à projets clôturé) In : spfb.brussels [online]: 18. 41 Art. 26-27 Integratie-en Inburgeringsdecreet. 42 Another interesting figure concerns the number of people who have actually received an integration certificate: 1,757 people in 2014 compared to 819 in 2012 integration contracts were signed and handled by BON, 39 Report n°35: 17. 40 Report n°35 44 Art. 2 reception programme decree. 45 Survey conducted by IBSA (ibsa.brussels) in July 2016 concerning the newcomers who had arrived during the year preceding the reference date, p.374, 2014.