Des 'employeurs multiples' au 'noyau dur' d'employeurs
Abstract
Managerial literature sometimes uses an ideal-type of contingent labor to describe what it imagines to
be future changes in organizing work and labor. These changes would entail a shortening and, therefore,
multiplication of labor contracts. Statistics on the intermittents du spectacle (an administrative category
in France referring to performers as well as stagehands who work for the duration of a project in show
business, television and the performing arts) are analyzed to show that the conception of work in the
media industry, as reflected in the aforementioned writings, cannot account for the actual plurality of relations between these part-time employees and their employers. In the media industry labor market, two
types of labor relations can be distinguished. The one is close to the ideal-type of an intermittent employee who has occasional relations with his employer, whereas the other is based on a “hard core” of employers with whom an employee has recurrent relations. This core significantly affects the number of engagements of these performing artists and contributes decisively to the stability of their careers.
La littérature managériale se saisit parfois d’un idéal-type du travail intermittent pour décrire ce qu’elle envisage comme des évolutions à venir des modes d’organisation du travail et de mobilisation
de la main d’œuvre. Ces mutations se traduiraient notamment par un raccourcissement des relations
d’emploi toujours plus éphémères et plus nombreuses. Cet article s’appuie sur l’exploitation de données
statistiques concernant les comédiens intermittents. Il se propose de montrer que la conception du travail
artistique sous-jacente à ce discours ne saurait rendre compte de la pluralité effective des relations de travail qu’entretiennent les artistes intermittents avec leurs employeurs. On peut en effet distinguer deux
régimes de relations d’emploi sur le marché du travail des comédiens. Tandis que le premier demeure
proche de l’idéal-type d’un travailleur intermittent nouant des relations ponctuelles avec ses employeurs,
le second repose sur la constitution par l’individu d’un « noyau dur » d’employeurs. Ce « noyau » s’avère de surcroît particulièrement important tant pour l’activité du comédien, dont il représente une
part prépondérante, que pour sa carrière, à la stabilité de laquelle il contribue de façon décisive.
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