T. Butler and C. Et-hamnett, ???You Take What you are Given???: The Limits to Parental Choice in Education in East London, Environment and Planning A, vol.14, issue.10, pp.2431-2450, 2010.
DOI : 10.4324/9780203218952

R. E. Crew and M. R. Et-anderson, Accountability and Performance in Charter Schools in Florida: A Theory-Based Evaluation, American Journal of Evaluation, vol.24, issue.2, pp.189-212, 2003.
DOI : 10.1177/109821400302400204

N. Dalsheimer-van-der-tol, « La carte scolaire : un éclairage international », Education & Formations, n° 79, pp.117-127, 2010.

B. Delvaux and M. Et-joseph, « Hiérarchie scolaire et compétition entre écoles : le cas d'un espace local belge », Revue française de pédagogie, n° 156, pp.19-27, 2006.
DOI : 10.4000/rfp.269

URL : http://rfp.revues.org/pdf/269

B. Delvaux and C. Et-maroy, Justice scolaire et libre choix de l?????cole??: le d??bat r??cent en Belgique francophone, Éthique publique, pp.32-43, 2009.
DOI : 10.4000/ethiquepublique.1317

URL : http://ethiquepublique.revues.org/1317

M. Duru-bellat and A. Et-mingat, « La constitution de classes de niveau par les collèges : les effets pervers d'une pratique à visée égalisatrice, Revue française de sociologie, pp.759-790, 1997.
DOI : 10.2307/3322627

G. Fack and J. Et-grenet, Rapport d'évaluation de l'assouplissement de la carte scolaire, 2012.

G. Felouzis, F. Liot, and J. Et-perroton, Apartheid scolaire : enquête sur la ségrégation ethnique dans les collèges, 2005.

D. N. Figlio, C. M. Hart, and M. Et-metzger, Who uses a means-tested scholarship, and what do they choose?, Economics of Education Review, vol.29, issue.2, pp.301-317, 2010.
DOI : 10.1016/j.econedurev.2009.08.002

D. N. Figlio and C. E. Et-rouse, Do accountability and voucher threats improve low-performing schools?, Journal of Public Economics, vol.90, issue.1-2, pp.1-2, 2006.
DOI : 10.1016/j.jpubeco.2005.08.005

URL : http://dataspace.princeton.edu/jspui/bitstream/88435/dsp0112579s28m/4/14ers.pdf

D. Garcia, L. Mcilroy, and R. Et-barber, Starting Behind: A Comparative Analysis of the Academic Standing of Students Entering Charter Schools*, Social Science Quarterly, vol.1, issue.(1, pp.199-216, 2008.
DOI : 10.1111/j.1540-6237.2008.00528.x

K. Godwin and F. Et-kemerer, School Choice Tradeoffs, 2002.

S. Gorard, J. Fitz, and C. Et-taylor, School Choice Impacts: What Do We Know?, Educational Researcher, vol.30, issue.7, pp.18-23, 2001.
DOI : 10.3102/0013189X030007018

E. A. Hanushek, J. F. Kain, S. G. Rivkin, and G. F. Et-branch, « Charter school quality and parental decision making with school choice, Journal of Public Economics, vol.91, pp.5-6, 2007.

A. Hirschman, Défection et prise de parole, 1995.

S. Karsten and C. Et-teelken, « School choice in the Netherlands, Oxford Studies in Comparative Education, pp.17-31, 1996.

D. Laforgue, « Ce que la ségrégation scolaire doit à l'administration de l'Éducation nationale », Revue française de pédagogie, n° 148, pp.135-143, 2004.
DOI : 10.3406/rfp.2004.3256

C. Maroy, « Vers une régulation post-bureaucratique des systèmes d'enseigne ment ?, pp.31-54, 2008.
DOI : 10.7202/019471ar

C. Maroy and A. Van-zanten, « Régulation et compétition entre établis se ments scolaires dans six espaces locaux en Europe, Sociologie du travail, pp.464-478, 2007.
DOI : 10.1016/j.soctra.2007.09.002

URL : http://spire.sciencespo.fr/hdl:/2441/f0uohitsgqh8dhk982d1h600l/resources/2007-maroy-van-zanten-regulation-et-competition-entre-etablissements-scolaires-vauteur.pdf

A. J. Mcdonald, S. M. Ross, L. Bol, and B. Et-mcsparrin-gallagher, Charter Schools as a Vehicle for Education Reform: Implementation and Outcomes at Three Inner-City Sites, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), vol.31, issue.3, pp.271-300, 2007.
DOI : 10.1023/A:1007999204543

P. Mcewan, The Potential Impact of Large-Scale Voucher Programs, Review of Educational Research, vol.70, issue.2, pp.103-149, 2000.
DOI : 10.3102/00346543070002103

D. Mcgrath and P. Et-kuriloff, "They're Going to Tear the Doors Off this Place": Upper-Middle-Class Parent School Involvement and the Educational Opportunities of Other People's Children, Educational Policy, vol.66, issue.3, pp.603-629, 1999.
DOI : 10.1177/0895904899013005001

P. Merle, « Structure et dynamique de la ségrégation sociale dans les collèges parisiens », Revue française de pédagogie, pp.73-86, 2010.

G. Miron, C. Coryn, and D. Et-mackety, « Evaluating the impact of charter schools on student achievement: A longitudinal look at the Great Lakes States, Boulder and Temple: Education and the Public Interest Center and Education Policy Research Unit, 2007.

G. Miron and J. Et-urschel, « The impact of school choice reforms on student achievement, 2008.

M. Oberti, École dans la ville. Carte scolaire, ségrégation, mixité, 2007.

M. Oberti, E. Preteceille, and C. Et-rivière, Les effets de l'assouplissement de la carte scolaire dans la banlieue parisienne, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00972961

G. Orfield and N. Et-mcardle, The Vicious Cycle: Segregated Housing, Schools and Intergenerational Inequality, pp.6-10, 2006.

M. Raveaud and A. Van-zanten, Choosing the local school: middle class parents' values and social and ethnic mix in London and Paris, Journal of Education Policy, vol.22, issue.1, pp.107-124, 2007.
DOI : 10.1080/02680930601065817

A. O. Reinoso, Middle-Class Families and School Choice: freedom versus equity in the context of a 'local education market', European Educational Research Journal, vol.7, issue.2, pp.176-194, 2008.
DOI : 10.2304/eerj.2008.7.2.176

L. A. Renzulli and L. Evans, School Choice, Charter Schools, and White Flight, Social Problems, vol.52, issue.3, pp.398-418, 2005.
DOI : 10.1525/sp.2005.52.3.398

J. Rochex, « Les "trois âges" des politiques d'éducation prioritaire : une convergence européenne ?dir.), L'école démocratique. Vers un renoncement politique ?, pp.94-120, 2010.

C. E. Rouse, Private School Vouchers and Student Achievement: An Evaluation of the Milwaukee Parental Choice Program, The Quarterly Journal of Economics, vol.113, issue.2, pp.553-602, 1998.
DOI : 10.1162/003355398555685

M. Söderström and R. Et-uusitalo, School Choice and Segregation: Evidence from an Admission Reform, Scandinavian Journal of Economics, vol.116, issue.1, pp.55-76, 2010.
DOI : 10.1111/j.1467-9442.2009.01594.x

B. Stiell, L. Shipton, J. Coldron, and M. Et-coldwell, Choice Advice. An Evaluation, Centre for Education and Inclusion Research, schools, and families, 2008.

A. Van-zanten, « A good match: appraising worth and estimating quality in school choice Constructing Quality. The Classification of Goods in the Economy

A. Van-zanten, École de la périphérie. Scolarité et ségrégation en banlieue. Deuxième édition, 2012.

A. Van-zanten, « L'ouverture sociale des grandes écoles : diversification des élites ou renouveau des politiques publiques d'éducation ? », Sociétés contemporaines, n° 78, pp.69-96, 2010.

A. Van-zanten, « New positive discrimination policies in basic and higher education: From the quest of social justice to optimal mobilisation of human resources?, Re-reading education policies. A Handbook studying the policy agenda of the 21 st century, pp.478-494, 2009.

A. Van-zanten, « Le choix des autres. Jugements, stratégies et ségrégations scolaires », Actes de la recherche en sciences sociales, n° 180, pp.25-34, 2009.

A. Van-zanten, « Une discrimination banalisée ? L'évitement de la mixité sociale et raciale dans les établissements scolaires, 2006.

A. Van-zanten, « Compétition et fonctionnement des établissements scolaires : les enseignements d'une enquête européenne », Revue française de pédagogie, n° 156, pp.9-17, 2006.

A. Van-zanten, « Vers une régulation territoriale des établissements d'enseignement en France ? Le cas de deux départements de la région parisienne, Recherches sociologiques, pp.47-64, 2004.

S. Waslander and M. Et-thrupp, Choice, competition and segregation: an empirical analysis of a New Zealand secondary school market, 1990???93, Journal of Education Policy, vol.16, issue.1, pp.1-26, 1995.
DOI : 10.1016/0272-7757(92)90041-Z

G. Weiher and K. Et-tedin, Does choice lead to racially distinctive schools? Charter schools and household preferences, Journal of Policy Analysis and Management, vol.21, issue.1, pp.79-92, 2002.
DOI : 10.1002/pam.1041

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.552.152

A. S. Wells, A. Lopez, J. Scott, and J. J. Et-holme, Charter Schools as Postmodern Paradox: Rethinking Social Stratification in an Age of Deregulated School Choice, Harvard Educational Review, vol.69, issue.2, pp.69-172, 1999.
DOI : 10.17763/haer.69.2.k34475n478v43022