Patronage, refuge, ancrage - Centre de recherches internationales Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2021

Patronage, refuge, anchoring

Patronage, refuge, ancrage

Résumé

The internationalization of the Alawites is based on antagonistic practices, which arerevealed, hampered or favored by the Syrian conflict beginning in 2011. For the ‘Īdfamily, historical clients of the Syrian state, the crisis is an opportunity. From the JabalMohsen in Tripoli, Lebanon, they capture political resources in Syria and activate theirAlawite militia against their rivals in the Sunni district of Bab Tebbaneh. Their nuisanceactivities fuel the dynamics of identity polarization associated with the Syrian conflictand its transnational ramifications. For others though, the crisis means the loss of theSyrian refuge. Some sheikhs used to send their disciples to Syria to study the esotericAlawite doctrine. The Syrian refuge regulated the tensions encountered in Turkey andLebanon, and saved the actors from costly politicization. The crisis, finally, producesunprecedented dynamics specific to the actors who advocate for cultural recognitionand work for an anchoring of the Alawites in their respective national contexts. Theydo so with the help of Alawite transnational networks leading to the diasporas inEurope and South America. Patronage, refuge and anchoring are three scales ofAlawite internationalization. They invite us to go beyond the identity entrepreneurmodel, and to consider the existence of actors who tend to resist the politicization ofidentity and to preserve the state-centered nature of the environment. Furthermore,they justify the use of an anthropological approach to identify the multiple interactionsbetween the positioning of individuals, the definition of their identity category, andtheir international practices.
L’internationalisation des alaouites repose sur des pratiques antagonistes, révélées,entravées ou favorisées par le conflit syrien débutant en 2011. Pour les ‘Īd, clientshistoriques de l’État syrien, la crise est une opportunité. Depuis le Jabal Mohsen àTripoli au Liban, ils captent en Syrie des ressources politiques et activent leur milicealaouite contre leurs rivaux du quartier sunnite de Bab Tebbaneh. Leurs activités denuisance alimentent la dynamique de polarisation identitaire associée au conflit syrienet à ses ramifications transnationales. Pour d’autres, la crise signifie la perte du refugesyrien. Certains cheikhs envoyaient ainsi leurs disciples en Syrie pour qu’ils y étudientla doctrine ésotérique alaouite. Le refuge syrien régulait les tensions rencontrées enTurquie et au Liban, et évitait aux acteurs une politisation coûteuse. La crise, enfin,produit des dynamiques inédites propres aux acteurs qui, à l’aide des réseauxtransnationaux alaouites menant jusqu’aux diasporas en Europe et en Amérique duSud, militent pour une reconnaissance culturelle et oeuvrent pour un ancrage desalaouites dans leurs contextes nationaux respectifs. Patronage, refuge et ancrage sonttrois gammes d’internationalisation alaouites. Elles invitent à dépasser le modèle del’entrepreneur identitaire, et à considérer l’existence d’acteurs qui tendent à résister àla politisation de l’identité et à préserver la nature stato-centrée de l’environnement.Elles justifient, ensuite, le recours à une approche anthropologique, pour déceler lesmultiples interactions entre le positionnement des individus, la définition de leurcatégorie identitaire, et leurs pratiques internationales.
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Dates et versions

tel-03630652 , version 1 (05-04-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03630652 , version 1

Lien texte intégral

Citer

Aghiad Ghanem. Patronage, refuge, ancrage : l'internationalisation des Alaouites (Syrie, Turquie, Liban) face au conflit syrien. Science politique. Institut d'études politiques de Paris - Sciences Po, 2021. Français. ⟨NNT : 2021IEPP0040⟩. ⟨tel-03630652⟩
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